maandag 24 augustus 2015

Leven zonder auto

Dit boek stond al een tijdje op mijn lijst om te lezen.

Luc Vanheerentals is zelf al heel zijn leven autoloos en in dit boek laat hij een 100 mensen ook kort aan het woord.

Hij laat hen vertellen waarom ze geen auto hebben. De redenen zijn heel uiteenlopend.
Soms hebben ze geen rijbewijs en ook geen zin er één te halen. Ze zijn het gewend om zich anders te verplaatsen en vinden de auto alleen maar kostelijk en begrijpen vaak niet waarom mensen zo vaak met de auto rijden.
Soms is het uit financieel oogpunt. Echtscheiding of geen centen om een andere auto te kopen en vaak ook geen zin.
Ecologische standpunten zijn er ook. De auto als grootvervuiler en de plaats die hij in neemt in ons leven.
Mensen die trager en bewuster willen leven.

De meesten hebben niet meer dan 2 kinderen, zijn alleenstaande of hebben geen kinderen. Dat viel mij op.
Ook leven de meesten onder hen in de stad waar ze gemakkelijk gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

Zelf hou ik niet van auto rijden en ik stoor mij vaak aan auto's op de weg. Er zijn veel cowboys op de weg. Velen wanen zich onaantastbaar in hun wagen.

Toch ben ik zelf erg afhankelijk van mijn auto.
Ik ben van plan de komende maanden mijn autoverbruik op te schrijven en dit vanaf de dag dat ik terug gekomen ben van de camping.
Ons vakantieverblijf is zo goed als onbereikbaar met het openbaar vervoer. Er stopt geen trein en ik heb er nog nooit een bus zien rijden op de hoofdweg. Toen ik dit boek gelezen had was dat al de eerste vraag die ik me stelde. Hoe zou ik ooit hier geraken zonder de auto? Naar de camping is 100 kilometer.

Aangezien mijn fiets en kar nog steeds in Zeeland staan neem ik hier thuis nu ook de auto om Fee en Mats naar de opvang te brengen (5km op en 5 km terug)en nadien door te rijden naar Sint-Niklaas (15km). Straks zal ik ze ook gaan halen met de auto want fietsen staan hier nog wel , maar geen fietstoeltjes of kar.
Een autoloos leven zou dus niet van de één op de andere dag mogelijk zijn.
Ongeveer twee keer per maand moet ik ook naar de tandarts in Gent (ongeveer 35 km schat ik op en dan 35km terug). Met het openbaar vervoer zou ik dubbel zo lang onderweg zijn.
Kortom. Ik stel mezelf vaak de vraag hoe ik dat zou moeten doen zonder auto zelfs al zou ik het willen.
Zeeland en de tandarts : dat waren vooral mijn obstakels.
Ook ga ik af en toe met een volle auto naar het wassalon al zouden we dat ook met de man zijn werkauto kunnen doen. Vanzelfsprekend is zijn auto onmisbaar.

Hoeveel de auto ons kost kon je hier al eens lezen. Veel geld inderdaad. Het is ondertussen zelfs nog 25 Euro per maand meer geworden door een bijkomende kost van de airco voor het jaar om was.

Zonder auto leven zou ik echt niet kunnen, maar we gaan dit jaar wel naar school fietsen en ik ga een busabonnement nemen). Ik denk dat mensen die geen auto hebben ook niet volledig autoloos kunnen leven. Het zou ook niet haalbaar zijn moest iedereen plots geen auto meer hebben.
Maar er zou meer bewustzijn moeten zijn en veel betere fietspaden voor fietsers. Meer veiligheid op de baan !

Wil je een blog lezen van mensen (een gezin dan nog) die autoloos leven klik dan Hier!

Het blijft voor mij een uitdaging om de auto meer te laten staan en meer te fietsen en te wandelen.
Een auto is zo makkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten