zondag 30 augustus 2015

Kristien Hemmerechts.


Van Kristien Hemmerechts las ik vooral veel interviews en zag ik een paar interviews op TV(lang geleden).
Deze keer was er een interview met haar in de Standaard der letteren in de krant van vrijdag, maar ik wou er weer de tijd voor nemen om het te lezen.
En zo vond ik alweer dat Kristien een zeer wijze vrouw is. Op gebied van leven en liefde.
Haar boeken hebben me nooit aangesproken.
Telkens ik de korte inhoud las dacht ik: 'Toch maar niet!'

De boeken die van haar las waren:

In december 1993: Zonder grenzen
In februari 1995: Lang geleden (verhalen)
In maart 1996: Veel vrouwen, af en toe een man
In februari 1997:Kort kort lang (verhalen)
In augustus 2001: De kinderen van Arthur

Vijf boeken dus.

Na haar interview wil ik toch weer een boek lezen. Heeft iemand een tip voor een goed boek van haar?

Welke wijze zinnen ze zegt in het interview (door Jelle van Riet: vrouw van HL)?

Ik pik er enkele uit:

'Wie heeft nooit iets dwaas gedaan? Je moet gewoon de 'chance' hebben dat je bij het ontwaken geen stommiteiten hebt begaan.'

'Wie nooit springt heeft geen leven.'

'Ik heb Bart(haar echtgenoot die elf jaar jonger is) altijd als een cadeautje beschouwd en leef ook in het besef dat hij me op een dag te oud gaat vinden en op een jongere vrouw verliefde wordt, maar dat geldt voor élke relatie. Ik ben daarin vrij rationeel en beheerst en heb me ook nooit aan hem vastgeklampt. Wij geven elkaar ademruimte en ik wil dat ook graag aan anderen meegeven. Possessieve relaties zijn ziekmakend.'

'Mensen vinden mij hard , maar ik ben niet hard. Het leven is hard.'

'Het wonderlijke van het leven is: je hebt de keuze tussen het gif van het zelfmedelijden of de aanvaarding. Hetzelfde geldt voor mijn relatie. Met alle liefde voor Bart, ik leef wel grotendeels alleen.'

'Dankjewel zeggen omdat ik hier heel even mag zijn (leven). Dat is niet zo vanzelfsprekend als veel mensen denken. We hebben nergens recht op en niks te eisen. Niet van het leven en niet van elkaar.'

'Het leven wordt te vaak absoluut voorgesteld vind ik. In reclame en in liedjes. Liefde moet volmaakt zijn en vriendschap moet eeuwig duren en het moederschap is een roze bel. Dat schept zulke hoge verwachtingen dat men diep ontgoocheld raakt.'

'Je kunt niet heus alles met iedereen delen en een geliefde is er niet altijd voor je. De waarheid is dat je er in het leven alleen voor staat, trust me.'

'Mensen kunnen je verschrikkelijk steunen, maar als je kanker hebt is de verschrikkelijke waarheid dat jij kanker hebt en niet zij. Jij moet de shit het hoofd bieden. Vandaar ook dat je de kern moet koesteren. Je hebt alleen nog jezelf.'

'Stevaert viel in ongenade, ja, maar zelfmoord plegen was het ongelukkigste dat hij kon doen.'

'Het leven gaat in golven en bovendien moet je-deze uitdrukking heb ik van wijlen mijn vader-de bluts met de buil nemen. Wie geen kritiek verdraagt , moet onder de radar blijven.'

'Dus zeg ik op mijn zestigste: Ik laat me de regie van mijn leven niet afpakken. Door niemand.'

Straf en eerlijk en wijs.

Het nieuwste boek van Kristien Hemmerechts heet Alles verandert.
Ik ga het kopen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten