woensdag 27 mei 2015

Opgeruimd

van Marie Kondo las ik gisteren uit, maar ik was al bezig met haar methode in de praktijk toe te passen.

Nadat onze tweede inboedel overkwam verzoop ik letterlijk in de spullen. Boeken, kledij, gerief, ...Niet dubbel, maar in drievoud en kledij waar ik niet van wist dat we dat nog hadden.
Af en toe kwam ik nog eens iets leuks tegen, maar het voelde meestal gewoon als ballast.

Ik had dus echt nood aan hulp, maar geen idee hoe ik het effectief kon aanpakken.

Gelukkig is blogland heel enthousiast over Marie Kondo en terecht.

Ik pas haar methode toe.

Opruimen per categorie.

Bv.1) Eerst je kleding en dan bedoelt ze alles. Ook handtassen, sjaals, ....
2)boeken 3) paperassen

Alles moet door je handen gaan en waar je niet blij van wordt MOET weg. Al kun je dat bij paperassen uiteraard niet, maar zo ver ben ik nog niet.
De kledij van mezelf en Tim deed ik al en er ging toch wel een vuilzak of vijf buiten.
Nu ben ik met de boeken bezig en ook hier heb ik ongeveer tien (!) kratten vol boeken die weg mogen. Ik heb ze niet geteld. Hoeveel boeken dat zijn ! Ik verkoop ze niet op kapaza omdat het te tijdrovend is en ik dan binnen een half jaar met nog minstens de helft van de boeken zit.
Via Lets ben ik er wel een paar kwijt geraakt en gratis op straat en een paar via dit blog.
Nog één doos boeken te gaan vandaag en ik ben er door.

Dan kan ik eindelijk aan de paperassen beginnen. De man zal blij zijn.

Voor mij is dit boek al erg nuttig geweest.
Want ook op het vlak op opbergen geeft ze tips.
Zoals geen hoopjes maken, maar opvouwen. Ik heb het wel niet met alle kledij kunnen doen omdat ik zoveel lades niet heb.
En ook gebruiken wat je hebt zoals schoendozen en ik heb toch een ladekast uit het andere huis kunnen hergebruiken in mijn badkamer.
Ik kocht ook wel één nieuw ding. Een grote rotan mand om in de badkamer mijn propere handdoeken op te stapelen..

Wel. Ik ben grote fan van Marie Kondo.
Haar boek verdiend dus wel alvast een plaats in mijn boekenkast net als de boeken van Karl Ove Knausgard, The Low Impact Man, de Japanse boekjes, IM van Connie Palmen en Een tevreden leven, enzovoorts....

Zo. Ik denk dat ik maar weer eens ga opruimen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten