vrijdag 30 januari 2015

Book Challenge 2015

  1. boek van 500 pagina’s of meer. Ik las Het lied van IJs en Vuur door George R.R. Martin en meteen het laatste boek in de reeks
  2. Een boek gepubliceerd in je geboortejaar. Ik las Wintermaan van Dean R. Koontz
3.Een non-fictie boek: Ons moeder van Julien van Remoortere (over verhalen uit de tijd van toen)
4.Een fantasy boek: Ook Het lied van IJs en Vuur door George R.R. Martin. Ik lees normaal geen fantasy, maar deze reeks kon me wel bekoren.
5.Een sci-fi boek: Ik weet nog niet wat ik hier ga lezen. Tips zijn welkom.
6.Een graphic novel: Dankzij Kathleen kreeg ik een paar tips en er staan er nu een paar op mijn lijstje. Dit zullen dan meteen ook de boeken in een andere taal zijn (Engels).
7.Een mystery of thriller boek: O. Hier zal ik wel keuze zat hebben.
8.Een romance of chicklit: Iemand een tip?
9.Een boek dat gericht is op kinderen onder de 12. Aangezien ik veel kinderen heb onder de twaalf jaar heb heb ik ook hier keuze te over.
10.Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten. Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans voldeed hier aan de eisen ;-)
11.Een historische roman. Ook hier kan ik nog een tip gebruiken !
12.Een boek met prentjes. Zouden die graphic novels hetzelfde zijn of een kinderboek?
13.Een boek dat een prijs heeft gewoon (Pulitzer, Man Booker, Nobel, Gouden Uil,…): Ik las Vele hemels boven de zevende van Griet Op De Beeck dat een prijs won, maar ook Oorlog en Terpentijn won een prijs dus hier heb ik al aan voldaan.
14.Een boek dat iemand je heeft aangeraden. Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans werd mij ongeveer een jaar geleden getipt dus dit is ook afgevinkt.
15.Een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd. Dit vind ik een hele moeilijke. Twelve years a slave schijnt heel saai te zijn dus toch maar niet misschien. Zijn er nog tips?
16.Een reeks (mag een reeks zijn die je al begonnen bent). Hier mocht ik opnieuw Game of Thrones van George R.R. Martin voor gebruiken.
17.Een boek waar je gek van was als kind. Mijn absolute favoriet als kind was Hasse Simonsdochter van Thea Beckman. Ik wou zelfs een kind Hasse noemen ,maar daar staken de vaders een stokje voor. Maar eigenlijk is dat geen kinderboek, maar een jeugdboek. Maar misschien lees ik Mary Poppins nog eens :-).
18.Een boek dat je ooit begonnen bent maar nooit hebt uitgelezen. Zo zijn er redelijk wat. Ook in Ons moeder van Julien van Remoortere was ik in begonnen, maar gestopt bij pagina 64 om maanden opzij te liggen dan. Ook in Als ik blijf ben ik al een hele tijd geleden begonnen en hij staat er nog steeds. Zo zijn er dus nog wel boeken...
19.Een boek met een 65+ hoofdpersonage. Wederom is een tip welkom !
20.Een boek dat je kan uitlezen op een dag. Daar zal ik wel een graphic novel voor kunnen kiezen denk ik of dat boek van Mary Poppins.
21.Een boek dat verfilmd werd. Als ik blijf van Gayle Forman werd ook verfilmd dus wanneer ik dat boek uitgelezen krijg heb ik bij deze voldaan.
22.Een boek waar een televisie reeks werd op gebaseerd. Dat was gelukkig niet zo moeilijk met Games of Thrones van George R.R. Martin
23.Een boek dat al zeer zeer zeer lang op je te lezen lijst staat. Dat zal dan toch Nacht worden van Karl Ove Knausgard. Ik sta achter met het lezen van zijn boeken.
24.Een boek dat zich afspeelt in Azië. Dit worden de moeilijkste. Hier heb ik echt wel een tip nodig, maar wellicht iets uit China, Japan, Mongolië, ...
25.Een boek dat zich afspeelt in Afrika. Congo?
26.Een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika. In augustus 2010 las ik Het eiland onder de Zee van Isabel Allende. Na bijna vijf jaar moet ik misschien nog eens iets lezen van haar. Of heeft iemand een beter idee?
27.Een boek dat zich afspeelt in Oceanië. Tips welkom !
28.Een boek in een andere taal dan dat je anders leest (Engels? Frans? Duits? Islensku?). Dat zal een Engelstalige graphic novel worden.
29.Een bundel kortverhalen. Misschien lees ik nog wat van Bril of van Ischa Meijer.
30.Een poëzie bundel. In maart 2008 las ik de biografie van Jan Arends door Nico Keuning. Nu zijn er net een paar nieuwe bundels van Jan Arends uit die ik gekocht heb. Daar ben ik al in begonnen en ga ik allemaal lezen.

Ik denk wel dat me dit volledig gaat lukken om alle boeken te lezen door deze uitdaging, maar de reden waarom ik vooral mee doe is toch dat ik ook een compleet ander soort genre boeken tegenkom. Zoals die graphic novels. Hoewel ik er nog niets van gelezen heb heb ik mijn ogen al uitgekeken en kan ik bijna niet wachten om er aan te beginnen.
Dit is het resultaat tot nu toe !

5 opmerkingen:

  1. Een boek van voor 1900 is Majoor Frans, geschreven door Bosboom Toussaint over een jonge vrouw die moeite heeft om zich te voegen naar wat van haar verwacht wordt. Voor chicklit kijk een bij Katie Fforde (ben niet helemaal zeker of ik de naam juist heb), die zijn volgens mij wel te pruimen. Historisch...hm over de vrouw van kerkhervormer Maarten Luther , oa over de moeilijkheden van het reilen en zeilen van het grote gezin. Titel moet ik opzoeken. Of "het lot van de familie Meier" van Charles Lewinsky

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boek in Afrika: Taarten bakken in Kigali (meteen een stukje geschiedenis na de genocide in Kongo en Rwanda, het opnieuw leren samen leven na schokkende gebeurtenissen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor die tips. Dat van Maarten Luther spreekt me al zeker aan in verband met 't grote gezin natuurlijk. En dan boek van voor 1900 ook. Alsook dat boek in Afrika. Enkel de chicklit weet ik nog niet of ik misschien nog één ergens heb rond slingeren :-). En die dan lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik een kleine suggestie mag doen?
    Azië: ik vond De Maanparel van Ruthanne Lum McCunn erg mooi en ontroerend. Over drie meisjes die aan hun eigen weg timmeren in het leven, tegen de gevestigde waarden in.
    Maar ik weet natuurlijk niet wat spek voor je bek is...

    BeantwoordenVerwijderen